Varje år ökar vikten av Webbdesign och så många grymma saker publiceras dagligen. Jag kan bara föreställa mig hur många bra trender som ska komma under 2015, tillsammans med många av de trender som förutspåddes för 2014.

Medan många av dessa trender kommer att finnas kvar under 2015 (och förmodligen 2016), är det dags att se vilka nya trender kommer sannolikt kommer att växa fram under 2015.

1. Långa scrollningsbara sidor

p1

De flesta nya webbplatskonstruktioner som publiceras idag tenderar att vara längre i längd när du bläddrar igenom sidan. Eftersom mobiltelefoner blivit mer populärt, blir det allt vanligare för webbplatser att välja att scrolla i stället för att länka som ett sätt att visa innehåll, särskilt på deras hemsidor.
Det är lättare för en användare att enkelt scrolla igenom en sida för att få sin information än det är att ständigt klicka för att hitta information.

2. Storytelling och interaktion

p22
Samtidigt som innehållet ska vara vackert förpackat på din webbplats, är det ett stort plus att kunna berätta en historia genom ditt innehåll. Under 2015 kommer sannolikt fler att hjälpa användarna genom att berätta en historia.
Interaktion tillsammans med animationer börjar användas mer inom webbdesign – och när det är bra gjort – kan det tillföra en wow-faktor till din webbplats. Till exempel är Impossible Bureau’s hemsida väldigt interaktiv genom att den svarar på din rullning och svävar över olika element (i stället för den normala klicka).

3. Inga stora rubrikbakgrundsbilder

p3
Trenden de senaste åren har varit stora rubrikbakgrundsbilder, ofta med text på toppen, och det är det första de flesta besökare ser när de kommer till en webbplats. Så hur kan du stå ut från mängden som har anammat den stora header-bakgrund-image trend? Genom att göra det motsatta.
Företaget The New Wave Company hemsida visar detta väl. Den har en stor rubrik välkomna besökare till webbplatsen och stora typografi centrerad i sidan. Vad det inte har är en stor bakgrundsbild bakom den rubriken.

4. Ta bort icke väsentliga designelement till förmån för enkelhet

p4
Det finns en idé inom design att en design är klar när alla icke väsentliga delar har tagits bort. Under 2015, tror jag att vi kan få se mer av av detta då fler kommer att förenkla webbplatserna genom att ta bort icke väsentliga designelement för att hålla mer fokus på produkten.

5. Fast bredd med centrerad layout

p5
De flesta webbplatser har under de senaste åren har använt sig av sidans fulla bredd så att saker som bilder och sektioner visuellt sträcker sig över webbläsarens hela bredd. Innan denna trend blev populär, hade de flesta platser en fast bredd och centrerad i webbläsare fönstret. Det fanns en tydlig gräns på var sidan startade och slutade.
Denna fasta bredd trend verkar komma tillbaka på ett mer modernt sätt. Istället för att webbplatser och deras sektioner går hela vägen till endera sidan av fönstret, så väljer fler och fler att välja en max-bredd för att hålla innehållet centrerad på sidan.

6. Anpassade bilder för ändamålet.

p6
Köpta bilder från bildbyråer har fortfarande sin plats i designen, men för de flesta nya webbplatser dessa dagar, har dessa byråbilder tagit ett steg bakåt till förmån för unika och anpassade fotografier som är anpassade till platsen och ändamålet. Att använda anpassade fotografering tar designen steg längre än att bara plocka en bildbyrå bild, och det gör dig unik då ingen annan kommer att ha samma bild på deras webbplats.

7. Flyout/slideout app-liknande menyer

p7
Responsiv webbdesign har funnits ett tag. Fram tills nyligen så såg man till att sidans utseende såg bra ut på stationära enheter och bara ok ut på mobila enheter så som telefoner och surfplattor. Men med responsiv design så får man en bra upplevelse oavsett vilken enhet som man använder.

I och med detta så börjar vi se designelement som fungerar på mobila enheter även kommer användas på den vanliga sidan.

Till exempel så visar 24ways och Rawnet upp detta med att använda en app-liknande och responsiv meny till hela deras webbplats, och inte bara på enheter med mindre skärmar.

I fallet med dessa två platser, har de valt en vertikal meny på antingen vänster eller höger sida (i stället för den typiska horisontella menyn längst upp på sidan) som fungerar mer som en flyout / slideout menyn – en teknik som förts över från web apps och responsiv design på mindre enheter.

8. Gömda menyer

Ungefär som flyout / slideout menyerna ovan, ser jag fler och fler webbplatser som döljer sina huvudmenyer när man som besökare först kommer till webbplatsen. Dessa dolda menyer kommer bara att bli synlig när besökaren klickar på lämplig ikon.

Detta är också en teknik från responsiv design som börjar föras över till alla enheter för en webbplats istället för att bara små enheter

9. Stor typografi

p9
Under 2014 var typografin en mycket viktigt då man designade många webbplatser, och jag ser inte att skulle ändra sig under en överskådlig framtid. För 2015 däremot så ser jag stora rubriker och typografin blir ännu större. Stora nog så att ett plan kan se den på marken (ok, inte så stor, men du förstår tanken).

Tiny Giant’s hemsida visar prov på en mycket stor typografi direkt när du besöker sidan. Det gör att du inte kan missa deras budskap direkt som du kommer in på sidan.

Stor typografi kommer sannolikt vara nyckeln under 2015 som ett sätt att förbättra den visuella hierarkin på sidan genom att se till att besökaren läser den största typen på sidan först, eftersom det är vad som fångar vår uppmärksamhet först. Det gör Tiny Giant mycket bra.

10. Prestanda och hastighet

Vissa designtrender har motiverats av att man behövt göra webbplatser så de laddas snabbare och förbrukar mindre bandbredd. De flesta av de trender som diskuteras i denna artikel har kommit ur behovet av att minska storleken på webbplatsen och hitta sätt att snabbt ladda platsen för dem som använder mobila eller enheter tablett eller de på långsammare nätverken.

Det blir ingen överraskning att det som kommer bestämma design och utseende på en webbplats under 2015 är att den måste vara snabbare men även fungera felfritt utan fördröjning.

Detta är vad jag tror kommer finnas och synas på webben under 2015 men det kommer säkert komma ett par till trender som jag missat.