Förra veckan meddelade Google på sin blogg att de från och med den 21 april kommer att värdera webbplatser som är anpassade för besökare i mobil eller surfplatta högre.

Detta kommer innebära att webbplatser som inte är anpassade för mobiler eller plattor kommer synas sämre då man gör sökningar på Google med mobilen än vad de gör idag.

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Användarupplevelsen och användbarheten för mobila användare har haft ett stort fokus för Google under en tid. Google har tagit fram två verktyg som kan hjälpa dig att förstå hur Google tolkar din webbplats gällande användarvänlighet men också hastighet, Mobile-Friendly Test och Mobile Usability Report.

Oavsett om ni är ett företag eller organisation, så bör man redan idag fokusera på att ser över sin hemsida och göra den mobilvänlig då allt fler av användarna använder sina mobila enheter för att surfa. Risken finns ju att en besökare inte återvänder till din sida om det är för jobbigt att tillgodogöra sig den information som ni har på er webbplats, det kommer vara större chans att skapa affärsmöjligheter om man visar en sida korrekt på mobila enheter.

Att redan ha en mobilvänlig hemsida eller att bygga om den så snart som möjligt, helst innan 21 april, innebär ju att Google kommer gilla din sida bättre men användarna kan också läsa och se den information som du vill visa dem.

Slutsats: Driver du eller har en webbplats och där ni kan se att flertalet av era besökare hittar till er via mobilen eller surfplattan så är det dags att börja se över utvecklingen av er webbplats så att den blir mobilvänlig.

(Källa: http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html)