Fler och fler surfar idag via mobilen och det gör att den mobila trafiken på webben ökar i en rasande takt.
Ca 2,5 miljoner svenskar har enligt Dibs undersökning – Svensk e-handel 2014 – handlat mobilt och ännu fler söker information via mobil eller surfplatta innan köp.

Med en responsiv webbplats stärker du företagets varumärke och gör att dina kunder smidigt kan handla eller söka information på din webbplats mobilt – och det gynnar självklart dina affärer! Här kommer åtta fördelar med responsiv design:

1. Med responsiv design så kommer du inte att behöva flera olika versioner av din webbplats vilket i sin tur kommer att spara tid åt företaget och ni kan lägga tid och energi på andra fokus områden.

2 En webbplats som fungerar bra oavsett vilken enhet man använder vilket säkerligen gör att dina besökare kommer att återvända till din webbplats igen.

3 Google rekommenderar responsiv design för att skapa mobila webbplatser detta kommer säkerligen att bli en standard ur ett SEO perspektiv vad det lider.

4 Om du skapar en responsiv design så skapas det bara en URL per sida. Det kommer att minska risken att ni har samma innehåll på flera olika sidor som kan skapa problem med sökmotorsoptimeringen , då sökmotorerna inte gillar att man har kopierat/dubbelt innehåll på sina sidor.

5 Använder man sig av analys för sin webbplats, exempelvis Google analytics så blir det enklare att analysera besökarna på din webbplats då man får en samlad besöksstatistik.

6 Om man delar med sig av webbplatsens innehåll via sociala medier så kan man säkerställa att alla användare får en likadan upplevelse av webbplatsen oavsett vilken enhet man surfar från.

7 Då utbudet av olika mobila enheter hela tiden kommer ut på marknaden så behöver du inte göra nya justeringar utan den responsiva utseendet gör så att det anpassas direkt efter skärmstorleken.

8 En responsiv webbplats ger dig en god grund för det växande utbudet av tjänster och kanaler som i allt högre grad involverar mobiler och surfplattor.